مقررات ساخت و ساز مقررات ساخت و ساز .

مقررات ساخت و ساز

دستمزد لوله‌ كشي لوله گالوانيزه

تعيين دستمزد لوله‌كشي، يكي از دغدغه‌هاي عامه مردم، كارفرماها و حتي تاسيساتي‌ها و لوله‌كش‌ها است. نصب  لوله يا لوله‌كشي يكي از مشاغل تاسيساتي است كه نياز به دانش فني و تخصصي دارد. هر نوع اشتباه در لوله‌كشي مي‌تواند موجب بروز خسارات فراوان، ضرر مالي و گاها خسارات جبران‌ ناپذير گردد. بنابراين نمي‌توان اين مسئوليت را به هر كس سپرد. با توجه به اهميت كار، دستمزد لوله‌كشي نيز از اهميت بسياري برخوردار است.

لوله‌كشي چيست؟

لوله‌كشي، به نصب و راه‌اندازي لوله‌ها در يك مسير مشخص به جهت انتقال مواد از يك نقطه به نقطه ديگر، يا ايجاد يك پايه يا ستون در برخي از سازه‌ها لوله‌كشي مي‌گويند. روش‌هاي مختلفي براي نصب لوله وجود دارد كه با توجه به نوع لوله، هدف پروژه، شرايط منطقه يا مكان متفاوت است. آب‌بندي و محكم بودن لوله در جاي خود، مهمترين نكاتي است كه در حين لوله‌كشي بايد به آن توجه كرد.

گاهي اصلا مهم نيست كه لوله به لحاظ جنس بدنه، چه جنسي داشته باشد. اما گاهي به علت تعيين روش لوله‌كشي و ظرافت كار، جنس بدنه لوله اهميت پيدا مي‌كند. به عنوان مثال لوله‌كشي لوله گالوانيزه انتقال آب نسبت به لوله سياه از حساسيت بيشتري برخوردار است. چون چنانچه لوله‌كشي به درستي انجام نشود، احتمال آسيب به پوشش گالوانيزه وجود دارد و لوله مستعد زنگ‌زدگي يا پوسيدگي خواهد بود. در نتيجه دستمزد لوله‌كشي لوله گالوانيزه از لوله‌هاي سياه بيشتر است.

انواع روش‌هاي لوله‌كشي

·         لوله‌كشي به روش جوشكاري: استفاده از جوش براي اتصال لوله‌ها.

·         لوله‌كشي به روش فشاري: استفاده از اتصالات فشاري بدون نياز به جوش.

·         لوله‌كشي به روش پيچ و مهره‌اي: استفاده از اتصالات پيچ و مهره براي وصل كردن لوله‌ها.

·         لوله‌كشي به روش سوكت و چسب: استفاده از چسب‌هاي مخصوص براي اتصال لوله‌هاي پلاستيكي.

·         لوله‌كشي به روش پوش فيت: استفاده از اتصالات فشاري براي نصب سريع لوله‌ها.

·         لوله‌كشي به روش رزوه‌دار: استفاده از اتصالات رزوه‌اي براي اتصال لوله‌ها.

 

توجه داشته باشيد كه لوله‌كشي لوله‌هاي گالوانيزه تمام اين موارد را شامل نمي‌شود و فقط به سه روش زير اجرا  مي‌شود:

·         لوله‌كشي به روش جوشكاري

·         لوله‌كشي به روش اتصال پيچ و مهره‌اي

·         لوله‌كشي به روش رزوه‌دار

عوامل تاثيرگذار در تعيين دستمزد لوله‌كشي لوله گالوانيزه چيست؟

  1. متراژ و حجم پروژه: هرچه متراژ لوله‌كشي بيشتر باشد، هزينه‌ها نيز افزايش مي‌يابد.

  2. پيچيدگي و نوع سيستم: سيستم‌هاي پيچيده‌تر يا نياز به اتصالات خاص مي‌تواند دستمزد را افزايش دهد.

  3. نوع و كيفيت لوله‌ها: استفاده از لوله‌هاي گالوانيزه با كيفيت بالاتر يا برندهاي معروف مي‌تواند بر هزينه تأثير بگذارد.

  4. دستمزد كارگران: نرخ‌هاي مختلف كارگران و پيمانكاران مي‌تواند بر مجموع هزينه پروژه تاثير بگذارد.

  5. محل اجراي پروژه: هزينه‌هاي حمل و نقل و موقعيت جغرافيايي ممكن است بر قيمت تاثير بگذارد. همچنين پيچيدگي محل و عبور لوله از مناطق سخت و حساس نيز بر تعيين قيمت دستمزد تاثير گذار است.

  6. تجهيزات و ابزار مورد نياز: استفاده از تجهيزات خاص يا پيشرفته براي نصب مي‌تواند هزينه‌ها را افزايش دهد.

  7. مدت زمان پروژه: پروژه‌هاي طولاني‌تر يا نياز به كار اضافه ممكن است دستمزد را بيشتر كند.

  8. شرايط محيطي: شرايط محيطي مانند دسترسي به مكان نصب يا نياز به اصلاحات در محل مي‌تواند بر هزينه‌ها تاثير بگذارد.

 

نرخ اتحاديه براي دستمزد لوله‌كشي گالوانيزه

نرخ اتحاديه لوله‌كشي ساختمان براي تابستان سال 1403 هر ساله توسط اتحاديه‌هاي محلي تهيه و منتشر مي‌شود. اما به دليل كلي‌گويي اين نرخ‌ها و عدم تطابق با شرايط واقعي، معمولا در بازار رسمي مورد استفاده قرار نمي‌گيرد و بيشتر به عنوان معيار تخميني براي توافق بين كارفرما و مجري لوله‌كشي به كار مي‌رود.

محاسبه هزينه لوله‌كشي به دو روش انجام مي‌شود. در روش اول، مجري قيمت را به صورت متري يا قرارداد مشخص كرده و شامل جزئياتي چون نصب لوازم و شيرآلات است. در روش دوم، هزينه لوله‌كشي به همراه لوازم و اتصالات توافق مي‌شود و اين شيوه به ويژه براي ساختمان‌هاي نوساز رايج است. به دليل نوسانات قيمت و نامشخص بودن تعداد و نوع اتصالات، تعيين قيمت دقيق دشوار است. برخي كارفرمايان براي راحتي كار، خريد لوازم را به مجري واگذار مي‌كنند، اما در اين صورت نيز بايد هزينه‌هاي تقريبي پيش از خريد مشخص شود.

در ادامه، ليست تقريبي هزينه‌هاي لوله‌كشي ساختمان براي متراژهاي مختلف ارائه شده است. اين قيمت‌ها ممكن است به دليل شرايط اجرا و نوسانات بازار بين 10 تا 20 درصد تغيير كند:

  • لوله‌كشي آب سرد و گرم روكار براي واحد 50 متري: 4.5 تا 5.5 ميليون تومان

  • لوله‌كشي آب سرد و گرم روكار براي واحد 100 متري: 6 تا 8 ميليون تومان

  • لوله‌كشي فاضلاب براي واحد 100 متري در حال ساخت: 7 تا 9 ميليون تومان

  • لوله‌كشي پكيج و رادياتور براي واحد 60 متري: 10 تا 12 ميليون تومان

  • لوله‌كشي آب، پكيج و فاضلاب براي واحد 80 متري در حال ساخت: 17 تا 20 ميليون تومان

اين هزينه‌ها شامل اجراي لوله‌كشي است و هزينه نصب شيرآلات، رادياتور و ساير تجهيزات تاسيساتي به صورت جداگانه محاسبه مي‌شود.

دستمزد نشت‌يابي و تعميرات لوله گالوانيزه

حتي لوله‌هاي گالوانيزه نيز پس از مدتي از عمر كاركردشان، دچار استهلاك و خرابي مي‌شوند. ممكن است لوله‌كشي قبلي خيلي فني اجرا نشده و سيستم لوله‌كشي‌ دچار نشتي شود. يا عوامل محيطي مثل گرماي مداوم يا فشار محيط به لوله (به خصوص در پروژه‌هاي توكار) موجب تركيدگي لوله شوند. در اين صورت ابتدا بايد علت مشخص شود. سپس لوله بايد تعويض و سيستم لوله‌كشي توسط لوله‌كش تعمير شود.

در سال 1403، هزينه‌هاي نشت‌يابي و تعمير لوله‌هاي گالوانيزه در ايران بر اساس عوامل مختلفي تعيين و طبقه‌بندي شد. از جمله متراژ محل، تعداد نقاط نشت، مدت زمان انجام كار و نوع تعميرات مورد نياز است. در شهرهاي بزرگ مانند تهران، هزينه نشت‌يابي با دستگاه‌هاي مدرن بين 500 هزار تا 1.5 ميليون تومان متغير است. تعمير لوله‌ها نيز با توجه به ميزان خرابي و حجم كار، به طور متوسط بين 2 تا 6 ميليون تومان هزينه دارد​

براي اطلاعات دقيق‌تر و برآورد هزينه‌ها، بهتر است از كارشناسان محلي و اتحاديه‌هاي مرتبط استعلام كنيد.

هزينه دستمزد لوله‌كشي لوله گالوانيزه صنعتي در سال 1403

هزينه دستمزد لوله‌كشي لوله گالوانيزه صنعتي در ايران مثل لوله‌كشي در كارخانجات، پتروشيمي و پالايشگاه‌ها و ... نيز به عوامل مختلفي مانند متراژ پروژه، نوع و ضخامت لوله، منطقه و محل نصب و پيچيدگي نصب بستگي دارد.

به طور عمومي، كارخانجات و شركت‌هاي صنعتي بزرگ مثل پالايشگاه‌ها، نيروي كار ماهر در زمينه تاسيسات و  لوله‌كشي دارند كه به صورت ماهانه يا روزمزد حقوق دريافت مي‌كند. مبلغ حقوق آنها بر مبناي شرايط بالا سنجيده نمي‌شود. چون حتي ممكن است يك يا چند روز در ماه اين فرد لوله‌كشي انجام ندهد. اما گاهي گسترش كاري به نحوي است كه نياز به استفاده از يك نيروي متخصص خارج از شركت احساس مي‌شود. در اين صورت هزينه دستمزد لوله‌كشي لوله گالوانيزه اهميت پيدا مي‌كند.

به طور كلي، دستمزد لوله‌كشي گالوانيزه سنگين در سال 1403 در حدود 300,000 تا 500,000 تومان به ازاي هر متر مربع برآورد شده است. توجه داشته باشيد كه اين نرخ‌ها ممكن است با توجه به شرايط خاص پروژه و نوسانات بازار تغيير كند​



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ شهريور ۱۴۰۳ساعت: ۱۰:۱۸:۳۴ توسط:petri موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :